3 Ağustos 2012 Cuma

Iki Kavram


Hüküm ve hoþgörü, insanýn tekâmül yolculuðunda iki uç nokta…
Hüküm vermek sözlük anlamýnda düþünerek yargýlamak, bir insaný egemenliði altýna almak demek.
Çevremizdeki davranýþlara, olaylara verdiðimiz tepkiler, aslýnda terkibimize uyanlarý hoþ, uymayanlarý ise nahoþ deðerlendirip, hüküm vermemizin sonucudur. Gerçekte ise bu durum nefse tabi olduðumuzu gösterir.
Ýlahi hükümler dahi kiþinin kendini bilmesi ve uygulayarak kurtuluþa ermesi için vardýr; baþkalarý için hüküm verme hakkýný doðurmazlar. Þayet ilahi hükümlere aykýrý fiiller devamlýlýk gösteriyorsa, ALLAH için o fiillerin doðduðu mahalden uzaklaþmak yerinde olur.
Tüm varlýktaki tek hüküm sahibi Cenab-ý Hakk’týr. Bize düþen, kendimiz dýþýndaki varlýkta da O’nun hükmüne itaat etmektir. Gavsý AZAM ABDÜLKADÝR GEYLANÝ (ksa) Hz.leri’nin “Öðütleri”nde konu þöyle yer alýr: “HAK’la çekiþme, nefsin için O’nu kötüleme, malýn azaldý diye O’nu itham etme, insanlar sana yüz vermiyor diye O’nu suçlama. Suçu kendinde ara. Her iþin kendi keyfine uygun olmasýný istiyorsun, en büyük hüküm senin mi yoksa O’nun mu? Sen mi fazla biliyorsun yoksa O’ mu? Merhametin O’nunkinden fazla mý?”
Tasavvuf yaþamýna gönüllü olanlara nefsini yenmesi için tepkisiz kalma ve sabýr reçeteleri verilir; “hüküm verme, tepkiye dönüþtürme, etrafýnda olan bitene sana göre hoþ olmasa  bile sabýr göster, katlan” denir.
Sabýr gösterip, katlanma halinden hoþgörü haline geçmek ise önemli bir aþamadýr. Ayetler buna deðinir.
Hoþgörü varlýktaki her oluþu kabullenme, yaratandan ötürü olduðunu bilerek rýza göstermedir; burada katlanma, sabýr yoktur. Ehlinin bildirdiðine göre, kelimenin bizzat verdiði anlam gibi her oluþu iyi, güzel, yerli yerinde görme, arkasýndaki hikmeti idrak etmek demektir. Ýnancýn gereðidir; Allah’tan emin olma halinin yaþantýsýdýr.
Efendimiz’e (s.a.v) ait olanlar baþta olmak üzere, Ýslam tarihi hoþgörü makamýnýn eþsiz örnekleri, kýssalarýyla doludur tüm insanlýða ruh verir.
Gönüllü olduðumuz bu yolda ne mertebede olduðumuzu bilmek istersek, terazinin bir tarafýna hüküm diðer tarafýna da hoþgörü örneklerimizi koymalýyýz. Aðýr gelen taraf, beþerilikten hiçliðe varacak tekâmül yolculuðunda daha ne kadar yolumuz var sorusuna cevap olabilir…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder