24 Temmuz 2012 Salı

OKU!!!


Kuran kıssalar mecazlar ve sembollerle doludur. Önemli olanı sağlıklı yaklaşımlarla ne anlama geldiğini ifade ettiğini algılamaktır. Bu hemen kolay olmaz. Deneyim tecrübe ve hakikat bilgisi ister.
Şimdi size bu hususta yaklaşım yapabilmek amacıyla Allah’a teslim olmuş, bütün bağlılıklarını bırakabilmiş iyi niyet gösterilerinin geleneklerin kendisini dışta bıraktığını sezinlemiş birinden müslim olmuş Hızır as’dan bahsedeceğim.
Tutarlılığın bir örneği durumundaki Hızır (a.s) Allah'ın emri ile Musa Nebi'yi iki denizin birleştiği yerde buluşturan ve ona hocalık yapan insandır. İsmi yeşillik anlamına gelir. Oturduğu yer yeşerdiği için bu ismi aldığı çeşitli rivayetlerde geçmektedir. Dinsel bir söylem ondan “Biz ona katımızdan rahmet ve gizli ilim verdiğimiz kul” diye bahseder. Halen hayatta olup olmadığı İslâm âlimlerince tartışma konusu olmaktadır.
Ancak tasavvuf otoritelerine, yani bilen kişilere göre O dilediği anda görünür olmanın yanı sıra, ahiret yaşamına geçebiliyor ve arzu ettiği zaman dünyaya teşrif edebiliyor.
Onunla gördüğünü ve konuştuğunu belirten İbn-i Arabî niteliklerinden çok enteresan bir şekilde bahseder. Arabî’nin yaptığı görüşmeler kesin olarak görünen âlemde meydana gelmiştir. Ruhsal bir müşahede değildir.
Mistik uyarıda “Senden önce hiçbir beşere ebedi bir yaşam kılmadık” şeklindeki ibare, hayat/sonsuzluk suyunu içen Hızır Aleyhisselam gibi olağan üstü niteliklere sahip bir insana aittir.
İbn-i Arabî’nin yanı sıra değişik zaman birimlerinde hem Hz. Musa hem de Hz. Muhammed ile (s.a.v) teke tek konuşması anlatılanları ister istemez teyit eder mahiyettedir.
Açıkça itiraf etmek gerekirse bu onun bu hali fetih ve fethin bir basamağı ile alakalıdır.
Abdülkerim Ceyli Hz.lerinin İnsan-ı Kâmil adlı kitabında, Hızır (a.s.) in “Ben Musa'nın zahirinin hocasıyım” şeklindeki sözlerine yer vermesi onun ne kadar çok boyutlu bir mahal olduğunun bir göstergesidir.
Dikkat çekici nokta İlm-ü Ledün sahibi Hızır’in (a.s.)  Hz. Musa'yı birkaç kez imtihandan geçirmesi, onun üzerinde tasarruf etmesidir.
Musa gibi bir nebi/rasûlu sınamak ne demektir? Bu husus olayın vahamet boyutunu giderek arttırmaktadır.
Bu sırlara vakıf olabilmek için sırlarla dolu bilgi kitabını deşifre edebilmek gerekiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder